Rodiče

PODPORA A PORADENSTVÍ je jednou z klíčových aktivit projektu, které mohou využít žáci i rodiče. Je zajišťována školní speciální pedagožkou. Podpora a poradenství jsou poskytovány individuálně (jednotlivým žákům či rodičům).

Rodiče žáků mohou využít služeb speciální pedagožky, pokud se budou chtít poradit o tom, jak se lépe podílet na vzdělávání svých dětí, jak se s nimi připravovat na výuku, jakých učebních materiálů využívat. Speciální pedagožka poskytne také praktické informace, které jsou důležité pro úspěšné zvládání školních povinností dítěte, zejména když se učení stále nedaří.

KROMĚ VÝŠE ZMÍNĚNÉHO NABÍZÍME:

  • orientační diagnostiku SPU (pro rodiče žáků školy i budoucích prvňáčků),
  • konzultace k problematice domácí přípravy (nejen pro rodiče žáků s obtížemi v učení),
  • pravidelné aktivity se zaměřením na vhled do procesu učení prostřednictvím individuálních i skupinových sezení,
  • poradenství v oblasti speciálních vzdělávacích potřeb dětí,
  • stimulační programy pro předškoláky i školáky (FIE, Maxík),
  • podpůrné aktivity pro zlepšení kontaktu rodič – dítě (prostřednictvím metody videotréninku interakcí).

FIE - Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování

Program je určen dětem přibližně od 5 let, horní věková hranice není omezena. Stimulační program, který má za cíl upevňování a rozvoj kognitivních, tedy poznávacích funkcí. Metodika se opírá o cvičné sešity, které Feuerstein nazývá instrumenty. Cílem není jen zvládnutí jednotlivých úkolů instrumentu, ale především rozvoj učebního potenciálu každého dítěte (poskytuje vhled do procesu učení), lepší orientace ve světě a kvalitnější zvládání úkolů ve škole i v běžném životě. Pracuje se jednotlivě nebo v malých skupinkách, respektuje se individuální tempo každého dítěte. Délka schůzek 45 - 60 minut nejméně 1x týdně.

Feuersteinova metoda představuje nejpropracovanější systém pro rozvoj dovednosti myslet a učit se. Využívá se také:

  • u běžné populace a u nadaných dětí jako stimulační a podpůrný prostředek,
  • při práci s jedinci se speciálními potřebami (např. SPU, Downův syndrom, Aspergerův syndrom),
  • jako tréninková hodina u dospělých v jakékoli oblasti,
  • při práci s imigranty či kulturními minoritami,
  • u psychiatrických pacientů, při rehabilitaci pacientů po zranění mozku,
  • u seniorů…

Více informací o metodě naleznete například zde: www.centrum-cogito.cz, www.ucime-se-ucit.cz

Stimulační program Maxík

Stimulační program pro děti od pěti let, děti s odloženou školní docházkou, které se připravují na vstup do školy, ale také pro malé školáky, kterým se psaní a čtení ve škole příliš nedaří. Cílem pravidelných cvičení není reedukace projevů, ale změna podmínek, za kterých může dítě podávat lepší výkon. Je zdůrazněna potřeba pravidelného režimu, kdy se během 15 týdnů společně zaměřujeme na nácvik nových pohybových stereotypů (od správného dýchání po správný úchop), rozvoj komunikačních dovedností (rozvíjí se pojmové myšlení, řeč, výslovnost), posílení dílčích funkcí v oblastech, které jsou nezbytné pro další dovednosti, jako čtení, psaní, počítání (vnímání, paměť, grafomotorika, prostorová orientace, intermodalita, koncentrace pozornosti, atp.). Proškolený rodič pracuje s dítětem každý den, konzultace se speciálním pedagogem probíhají dle potřeby a domluvy.

Více informací o programu naleznete například zde: www.prodys.cz

Videotrénink interakcí

Videotrénink interakcí (VTI) je speciální metoda, která vznikla počátkem 80. let 20. stol. V Nizozemsku jako intenzivní forma pomoci rodičům při výchově dětí. Je dnes používána v mnoha zemích Evropy i v USA jako ucelený model práce a progresivní metoda pomoci při poruchách interakce mezi aktéry komunikace (zejména při poruchách kontaktu rodič – dítě, učitel – žák, pomáhající pracovník – klient), v posledním desetiletí také jako metoda na podporu efektivní komunikace v různých kontextech pomáhání a profesionálního rozvoje pomáhajících pracovníků a na podporu týmových vedení porad v oblasti personalistiky a podporu manažerských dovedností v oblasti komunikace.

Na základě zkušenosti práce videotrenérů je doporučeno využívat VTI jako pomoc a podporu ve školách především pro:

pedagogy:

  • jako nástroj posílení efektivní komunikace na úrovni učitel – žák,
  • při řešení výchovných obtíží nebo při rozvoji poruch chování a učení,
  • při řešení problémového vztahu učitel – žák, učitel – třída,
  • jako podpora a rozvoj kompetencí učitele (začínající učitel, učitel vzdělávající žáky se speciálními vzdělávacími potřebami apod.), popř. celého týmu,
  • při zavádění změn ve vyučování;

rodiče žáků:

  • posiluje uvědomení si vlastní kapacity být „dobrým“ rodičem, vyhýbá se kritice a odstraňuje obviňování, které často posilují nezdary v rodičovské péči, podkopávají motivaci a radost z rodičovství a vedou k opakovanému selhávání a často i k beznaději,
  • vrací dětem sebejisté rodiče, kteří si užívají kontaktu se svým dítětem a podporují jeho přirozené tendence se vyvíjet,
  • rodiče jsou si vědomi toho, co udělali pro změnu v rodině a jsou na to náležitě hrdí.

Více informací o metodě naleznete v tomto letáku nebo v letáku určeném přímo pro rodiče.

Sjednejte si s naší speciální pedagožkou Mgr. Helenou Mravcovou osobní schůzku. Kontakt naleznete v sekci "Náš tým".